A Smart Backhaul Trucking System – 3PL brokerage Web-Based service to manage back haulage

Walailak Innovation 03, September 2018

 

A Smart Backhaul Trucking System

 

3PL brokerage Web-Based service to manage back haulage in Thailand

 

Road Transport is part of logistics systems that plays a key role in driving Thailand's economy. However, main problem of road transport is due to high costs and high GHG emissions mode of transportation compared to other modes. Therefore, in order to reduce logistics costs and increase competitiveness, we have to reduce road transportation costs. One strategy is to reduce backhaul (backhaul is a return trip with empty truck).Chanchaichujit et. al (2018)’s research has highlighted that backhaul percentage in Thailand is at 95% while other countries such as England, Germany and the United States are average between 20-30%. Thus, research related to the backhaul reduction is necessary to help reduce the cost of road transport.

ระบบการขนส่งทางถนนเป็นส่วนหนึ่งของระบบโลจิสติกส์ที่มีบทบาทสำคัญสำหรับการขับเคลื่อนเศรษฐกิจของประเทศไทย แต่ปัญหาหลักของการขนส่งทางถนน คือ การขนส่งรูปแบบนี้มีต้นทุนการดำเนินการที่สูงกว่าการขนส่งรูปแบบอื่นและมีการปล่อยค่ามลพิษทางอากาศที่สูงเมื่อเทียบกับการขนส่งรูปแบบอื่น ดังนั้นหากประเทศไทยต้องการลดต้นทุนโลจิสติกส์และเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขัน ประเทศไทยจำเป็นที่จะต้องลดต้นทุนการขนส่งทางถนนลงให้ได้ วิธีหนึ่งที่สามารถลดต้นทุนการขนส่งทางถนนลงได้ คือ การลดการขนส่งรถเที่ยวเปล่า (การขนส่งรถเที่ยวเปล่า คือ การขนส่งที่ไม่มีการบรรทุกสินค้ากลับจากการขนส่งสินค้า) จากงานวิจัยของ จรรยา ชาญชัยชูจิต และ คณะ (2561) พบว่าสัดส่วนการขนส่งรถเที่ยวเปล่าของประเทศไทยอยู่ที่ร้อยละ 95 ในขณะที่ประเทศอื่นๆ เช่น ประเทศอังกฤษ เยอรมัน และสหรัฐอเมริกา ที่มีการบริหารจัดการที่ดีจะอยู่ที่ร้อยละ 20-30 ดังนั้น งานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการลดการขนส่งรถเที่ยวเปล่าจึงมีความจำเป็นเร่งด่วนเพื่อช่วยในการลดต้นทุนการขนส่งทางถนนลงได้

Research team has developed a Web-based transportation management system (www.smartbackhaul.com) to operate and manage backhaul between shipper and carrier as a 3PL broker. Vehicle Routing Problem (VRP) has been utilized with mathematical model (optimization model) to determine the matching list as a consolidation truck between empty truck and shipping parcels and the optimal route for delivery.

นักวิจัย ได้พัฒนาระบบการบริหารจัดการขนส่งรถเที่ยวเปล่าในรูปแบบ Web-based service (www. smartbackhaul.com) เพื่อทำหน้าที่เป็นระบบปฏิบัติการในลักษณะตัวกลาง (3PL – broker) ในการบริหารจัดการขนส่งรถเที่ยวเปล่าระหว่างบริษัทขนส่ง (Carrier) และตัวแทนผู้นำเข้าและส่งออก (Shipper) โดยใช้ทฤษฎี Vehicle Routing Problem (VRP) ร่วมกับการสร้างอัลกอริธึมและตัวแบบทางคณิตศาสตร์  (Optimization model) เพื่อสร้างรายการจับคู่ความต้องการสำหรับรถบรรทุกเที่ยวเปล่า (Empty truck) กับสินค้าที่รอขนส่ง (Shipment) ในรูปแบบ Consolidated truck ก่อนที่จะทำการจัดเส้นทางการขนส่งให้แก่รถบรรทุก

The Smart backhaul trucking system was copyrighted and commercially available by Non-exclusive licensing to the Airports of Thailand Public Company Limited (AOT) to manage truck for import and export shipments in the Free Zone of Suvarnabhumi Airport. Currently, there are 5 shipping and transportation companies registered to be a system member. The companies include Eagles Air & Sea (Thailand) Co., Ltd., Expeditors (Thailand) Ltd., DHL Global Forwarding (Thailand) Ltd., Schenker (Thailand) Co., Ltd. and Nippon Express (Thailand) Co., Ltd. This collaboration aims to reduce backhaul truck, congestion and transportation costs. In addition, this research is also an initiated project to reduce GHG emissions from the transportation sector. More importantly, according to Thailand strategy and development plan in Logistics 3rd issues, this research can help to reducing the time of importing and exporting (Ease of doing business) which eventually will increase Thailand’s Logistics Performance Index (LPI).

ผลลัพธ์จากงานวิจัยได้จดลิขสิทธิ์ (Copyright) และถูกนำไปใช้งานในเชิงพาณิชย์ในลักษณะการให้ใช้สิทธิโดยไม่จำกัดแต่เพียงผู้เดียว (Non-exclusive licensing) แก่ บริษัท ท่าอากาศยานไทย จำกัด มหาชน (AOT) เพื่อ ใช้ในการบริหารจัดการรถบรรทุกที่เข้ามาใช้บริการเพื่อนำเข้าและส่งออกสินค้าภายในพื้นที่เขตปลอดอากร (Free Zone) ท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ โดยได้รับความร่วมมือจากบริษัทขนส่งและบริษัทผู้ประกอบการนำเข้าและส่งออก 5 บริษัท เป็นบริษัทนำร่องในการเริ่มใช้ระบบบริหารจัดการขนส่งรถเที่ยวเปล่า ซึ่งประกอบด้วย บริษัท อีเกิลส์ แอร์ แอนด์ ซี (ประเทศไทย) จำกัด บริษัท เอ็กซ์ปิไดเตอร์ (ประเทศไทย) จำกัด บริษัท ดีเอชแอล โกลเบิล ฟอร์เวิร์ดดิ้ง (ประเทศไทย) จำกัด บริษัท เช็งเกอร์ (ประเทศไทย) จำกัด และบริษัท นิปปอน เอ็กเพรซ (ประเทศไทย) จำกัด โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อลดปริมาณของรถขนส่งเที่ยวเปล่าที่เข้าออกภายในพื้นที่ ลดปัญหาความแออัดของพื้นที่ และลดต้นทุนการขนส่งที่ไม่ก่อให้เกิดประโยชน์ให้แก่ผู้ประกอบการ ทั้งยังเป็นโครงการนำร่องในการลดปริมาณก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ (GHG emissions) จากภาคการขนส่งและที่สำคัญเป็นการเพิ่ม Logistics Performance Index (LPI) ให้แก่ประเทศตามตัวชี้วัด ของแผนยุทธศาสตร์การพัฒนาระบบโลจิสติกส์ของประเทศไทย ฉบับที่ 3 (พ.ศ. 2560-2564) จากการลดระยะเวลาในการดำเนินการนำเข้าและส่งออกสินค้า (Ease of doing business)

Principle Investigator:

Assist. Prof. Dr. Janya Chanchaichujit,

School of Management, Walailak University,

Thasala, Nakhon Si Thammarat 80160

Intellectual Property:

  • Copyright owner: Assist. Prof. Dr. Janya Chanchaichujit, Walailak University

and Dr. Jose Saavedra -Rosas, University of Chile

Contact: 

  • cjanya@wu.ac.th

On the Media: 

Backhual Brochure

Facebookwufrontovation

Related Link: